De avond over autodelen op Enka afgelopen 12 september in de Fietser was een succes! We hebben uitleg gekregen over de deelplatformen Mywheels en stapp.in en samen gedroomd en gebrainstormd over een nog mooiere en fijne wijk. Inmiddels is er een groep bewoners gevormd die zich gaat inzetten voor de promotie en beschikbaarheid van gedeeld autogebruik (en in de toekomst wellicht nog meer deel-spullen).

De grootste 2 platformen waarmee particulieren auto’s met elkaar kunnen delen zijn Mywheels en Snappcar. Dit is al best bekend in onze wijk, want er zijn op dit moment al 7 deelauto’s te reserveren op Enka via Mywheels en Snappcar. Ook kan je er je eigen auto aanmelden om te verhuren aan buurtgenoten, of je kan er één huren van een buur.

 

Autodelen – Leven zonder eigen auto

Tot ik met mijn gezin op Enka kwam wonen hadden we een auto. Die is vrij snel na de verhuizing verkocht. We hadden geen eigen auto meer nodig (om op het werk te komen bijvoorbeeld), we wonen nu immers naast een intercity station, we hebben een boel fietsen en al die geparkeerde auto’s staan maar in de weg. Op dat moment (2017) waren onze kinderen 4 en 2 jaar oud. Een hoop mensen verklaarden ons voor gek, want hoe verplaats je je dan met kinderen, of als je onverwacht ineens ergens naar toe moet? Dat zal ik uitleggen.

Binnen onze wijk maken wij bijvoorbeeld regelmatig gebruik van deelauto’s van buren die kinderen in dezelfde leeftijd hebben. De stoeltjes zitten er dus al in! Het werkt heel simpel. Je stuurt een berichtje via de Mywheels (of Snappcar) app (wel eerst even aanmelden, is gratis) of je de auto mag huren en spreekt af wanneer je de sleutel komt halen. Vervolgens kan je op pad. Soms moet je de auto weer volgetankt inleveren, soms hoeft dat niet omdat de brandstofkosten per kilometer worden afgerekend. Dat zie je bij het boeken. Goed verzekerd ben je ook. Niet vergeten de begin- en eindkilometerstand op te schrijven. That’s it. We doen dit zo’n 2 a 3 dagen per maand (maar je kan ook voor een uurtje huren). Als ik er last minute achter kom dat we over een half uur een auto nodig hebben, moet ik daarvoor soms wel even de wijk uit, maar nooit ver, het lukt altijd.

Verder reizen we met de fiets, of met het OV. En de zware boodschappen komt Picnic graag bij ons brengen.

Het leuke is, dat mobiliteit op deze manier een stuk minder kost dan wanneer je een auto voor de deur hebt (stil)staan. Wanneer je dus een auto hebt die weinig gebruikt wordt, dan is het zeker het overwegen waard om over te stappen op deelautogebruik (of, als je de stap nog wat te groot vindt, bied je hem aan als deelauto, dan heb je er zelf ook wat minder kosten aan).

De voordelen zijn:

  • Je hebt eigenlijk heel veel auto’s. Je pakt namelijk het soort auto dat je op dat moment nodig hebt (klein of groot, benzine of lpg, noem maar op)
  • Bij beperkt gebruik veel goedkoper dan autobezit
  • Je wordt fitter omdat je vaker fietst (je pakt namelijk niet meer voor elk wissewasje de auto, dus het is ook nog eens heel goed voor het milieu)
  • Ook voor je kinderen is het gezonder dan op de achterbank. Bovendien leren ze heel snel om zelf deelnemer te zijn nemen in het verkeer, omdat ze zelf veel fietsen.
  • Je hoeft geen parkeervergunning
  • Je hoeft nooit meer naar de garage
  • Uiteindelijk mooiere straten met meer ruimte, want minder auto’s
  • Je leert meer buren kennen
  • Als je moet rijden voor school of een kinderfeestje bijvoorbeeld, huur je even een extra auto.

Zoals bij alles zijn er ook nadelen:

  • Je wordt je heel bewust van de kosten van autogebruik, dus je gebruikt het minder dan wanneer je een auto voor de deur hebt (of is dit juist een voordeel?)
  • Je moet met iemand afspreken om een autosleutel te krijgen

 

Mywheels open – voor iedereen

Voor dit laatste nadeel hebben we nu een oplossing!
Mywheels heeft aangeboden om een deelauto centraal in onze wijk te plaatsen die direct is te boeken en is te openen met de app (“Mywheels open”). Dit is dus nagenoeg de luxe van een eigen auto, zonder het gedoe met onderhoud en reparaties.
Bij succes (maak er dus vooral gebruik van!) komt er nog 1 bij. De eerste auto zal een benzineauto zijn (vermoedelijk een Citroen C3), de tweede een elektrische auto (vermoedelijk een Renault Zoë).

Wij zijn als werkgroep autodelen dan ook zeer enthousiast over dit aanbod. We zijn momenteel bezig om tot concrete afspraken met Mywheels te komen en hopen binnen enkele maanden de auto in de wijk te hebben staan. Verder denken we goed na over hoe we het voor alle gebruikers zo gemakkelijk en aantrekkelijk mogelijk kunnen maken. Dus ik zou zeggen, installeer alvast de Mywheels app en word lid.

Voor al je vragen, suggesties en andere opmerkingen over dit onderwerp kan je mailen naar duurzaamdelen@op-enka.nl. Bovendien zijn er genoeg ervaringsdeskundigen in de wijk. Wij brengen jullie graag met elkaar in contact. En om Enka nog verder op wheels te helpen, zou je deze enquête nog kunnen invullen. Alvast bedankt en tot delens!

Namens de werkgroep autodelen

Iris Rüssel